Avskär smittvägarna med en god handhygien – tvätta dina händer rätt!

En god handhygien, med andra ord noggrann handtvätt och handdesinfektion är det mest effektiva sättet att förhindra smittspridning och på så sätt skydda både sig själv och sina nära.

På otvättade händer finns alltid bakterier och virus som överförs från händerna till ytor och vidare till händerna på nästa person. En god handhygien uppnås genom att ta hand om sina händer, så att såväl huden och naglarna som nagelbanden hålls friska och inte kan samla bakterier och virus.

Kiilto har redan länge arbetat för att förebygga infektioner och utveckla krävande hygienlösningar för den finländska hälso- och sjukvården. Vår kontinuerliga produktutveckling och forskning säkerställer att produkterna stämmer överens med aktuella krav och håller hög kvalitet. Vi samarbetar intensivt med kunderna, myndigheterna och experter i området för att uppnå de bästa lösningarna för förebyggandet av infektioner. Vårt kunnande har funnits med i den finländska hälso- och sjukvården i över 50 år.

Anvisningar för tvätt och desinfektion av händerna

Händerna tvättas noggrant med flytande tvål under rinnande vatten i 15–30 sekunders tid, sköljs med vatten och torkas noga. Om man inte har någon synlig smuts på händerna eller inte har tillgång till vatten, räcker det med att desinficera händerna med desinfektionsmedlet eller desinfektionsdukar.

Det är särskilt viktigt att komma ihåg att tvätta och desinficera händerna när du har snutit dig, nyst eller besökt toaletten samt före måltider och hantering av livsmedel.

Tvätt av händerna:
1. Dosera flytande tvål på fuktiga händer och gnid fingertopparna mot den andra handens handflata.
2. Gnid handflatorna mot varandra.
3. Gnid fingrarna i kors mot varandra.
4. Gnid mellan fingrarna från handens ovansida.
5. Gnid båda tummarna skilt.
6. Gnid fingrarna böjda mot varandra.

Desinfektion av händerna:
1. Dosera två pumpningar (3–5 ml) desinfektionsmedlet på torra händer.
2. Börja desinficeringen med handflatorna, fortsätt sedan till fingrarna och vidare till hela handen.
3. Gnid händerna noggrant under 30 sekunder eller tills de är torra.

Tvätta eller desinficera händerna alltid:

• när du har hostat, snutit dig eller besökt toaletten
  • före måltider och hantering av livsmedel
  • när du kommer hem.

Anvisningar med bilder

Handtvättsinstruktion till tvättstället
Handtvättsinstruktion för barn
Tvätta händerna på rätt sätt -video