Kiilto donerar miljoner till Radiohjälpen – stödjer coronavirusets riskgrupper i Sverige

Kiilto donerar flera miljoner kronor till Radiohjälpens insamling som stödjer dem som drabbas hårdast av coronaepidemin.

När The Absolut Company meddelade att bolaget donerar etanol till Kiilto i Sverige för tillverkning av handdesinfektion bestämde Kiilto genast att göra något gott.

– Etanol är en bristvara och donationen är otroligt värdefullt. Vi ville ändå inte använda den för att stoppa i våra egna fickor eller för att sänka priserna till våra kunder. Därför valde vi att donera en summa som motsvarar värdet på etanolen till välgörenhet, säger Patrik Hene, KiiltoClean AB:s landschef i Sverige.

Nu är det klart att pengarna går till Radiohjälpen, en mottagare som både Kiilto och The Absolut Company enades om.

– Det är en pålitlig och respekterad organisation. Vi vet att pengarna kommer fram och att de gör nytta, säger Patrik Hene.

Video: https://youtu.be/TzhsSCQoiYU

Pengarna som Kiilto donerar till Radiohjälpen kommer att användas för att stödja insatser till riskgrupper i coronapandemin. Det handlar främst om att stödja äldre, personer med underliggande sjukdomar och andra särskilt utsatta personer – människor som drabbas hårt av viruset och isoleringen.

På Radiohjälpen går pengarna från Kiilto in i en så kallad pandemifond. Medlen i den fördelas till föreningar, på basen av ansökningar. Hittills har bland annat följande aktörer fått stöd: Röda Korset, för krismottagningar, Sveriges Stadsmissioner, för akut hjälp till hemlösa i risk för smitta, Rädda Barnen, för digitalt fritids för isolerade barn och till Svenska kyrkan för information om corona och akut stöd till nyanlända och andra som har det särskilt svårt i riskgrupperna.

– Pengarna går oavkortat till riskgrupperna och det tycker vi är relevant i det här sammanhanget, säger Hene.

Kiiltos donation till Radiohjälpen kommer att uppgå till flera miljoner kronor. Dels gör Kiilto en donation som motsvarar värdet på etanolen företaget fick från The Absolut Company, sammanlagt 200 000 liter. Dels kommer Kiilto att få köpa ytterligare etanol av The Absolut Company till ett rabatterat pris.

– Den rabatten donerar vi också till välgörande ändamål, säger Hene.

Den första inbetalningen till Radiohjälpen är 1,2 miljoner kronor och görs i dag.

Etanolen från The Absolut Company används för att tillverka handdesinfektion för den svenska sjukvården. Tillverkningen sker i Kiiltos fabrik i danska Assens. Efterfrågan på handdesinfektion och andra rengöringsprodukter är enorm på grund av den rådande pandemin.

– Det råder stor brist på det mesta som man behöver för att tillverka desinfektion. Det gäller bland annat etanol och IPA (Isopropanol). Därför är Absolut-etanolen så värdefull. Med den har vi säkrat delar av den volym vi behöver fram till juni.

Radiohjälpen

Stiftelsen Radiohjälpen är en av Sveriges mest kända insamlingsorganisationer för humanitära mål. Radiohjälpen är en del av public service och har som uppdrag att samordna och genomföra all insamlingsverksamhet i svensk public service, samt omvandla de insamlade medlen till kvalitativ verksamhet nationellt och internationellt. Radiohjälpen drivs av tre public service-bolag: Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Sveriges Utbildningsradio (UR). Radiohjälpen inledde sin verksamhet 1939.