Att förstå biologisk mångfald främjar affärsutveckling

Biologisk mångfald är en nyckelkomponent i fungerande ekosystem och avgörande för samhällets hållbarhet. Beräkningar av hur produkter och tillverkning påverkar den biologiska mångfalden är än så länge på ett pilotstadium. Det finns för närvarande inga etablerade metoder för att mäta påverkan på biologisk mångfald, och mekanismerna bakom dessa effekter är fortfarande föremål för forskning. Livscykelanalyser (LCA) kan dock användas för att beräkna och identifiera vilka faser i en produkts livscykel som har störst påverkan på naturen.

Förlusten av biologisk mångfald har erkänts som en stor miljöutmaning, och mer precisa indikatorer och beräkningsmetoder utvecklas för att kunna övervaka den. Vid sidan av redovisning av växthusgasutsläpp har biologisk mångfald också blivit en viktig faktor för företag.

– Biologisk mångfald har blivit ett centralt tema de senaste åren och syns allt oftare i hållbarhetsdiskussioner. Kiilto behöver fundera över hur biologisk mångfald speglas i vår verksamhet och vilka mål vi bör sätta upp, säger miljöchef Viivi Kettula.

Inom det andra arbetsområdet i Kiiltos projekt Super Healthy Buildings, som fokuserar på digitalt och hållbart byggande, har Kiilto fördjupat sig i biologisk mångfald genom två projekt. Det första var ett gemensamt projekt om naturavtryck, lett av bygg- och fastighetsbolaget Granlund, och utvecklades för att testa beräkningar av naturavtryck för specifika produkter och byggnader. Det andra projektet, som genomfördes av studenter vid Lappeenranta-Lahtis tekniska universitet (LUT), har hjälpt Kiilto att bättre förstå sina kunders förväntningar gällande biologisk mångfald.

Pilotprojekt för att beräkna naturpåverkan från byggmaterial

Att bedöma naturavtryck är mer komplext än att bedöma koldioxidavtryck, eftersom påverkan på biologisk mångfald ofta är lokal och inte kan knytas till en enskild universell indikator.

Kiilto vill aktivt följa utvecklingen av mätmetoder och delta i projekt som det Granlund leder.

Eeva Kaataja, chef för produktledning inom Kiiltos byggverksamhet, ser projektet som mycket relevant eftersom stora mängder råmaterial köps in och används inom byggbranschen. Det innebär att påverkan på naturen också kan vara betydande.

– Vi har ett ansvar för att råmaterial används på ett klokt sätt. Att slösa eller använda dem felaktigt skulle vara en stor belastning för den biologiska mångfalden och för planeten, särskilt eftersom materialflödena i byggbranschen är stora.

Utsläpp har störst påverkan på biologisk mångfald

Kiilto använder pilotprojekt för att förbereda sig inför framtida regelverk och för att utveckla sin kompetens inom redovisning av biologisk mångfald.

– Genom att testa beräkningar av biologisk mångfald får vi reda på om våra data räcker för att beräkna påverkan eller om det finns brister, säger Kaataja.

Beräkningar av påverkan på biologisk mångfald ger också värdefull information om hur effekter kan beaktas som en del av affärsutvecklingen.

– Redovisning av biologisk mångfald kan användas som ett internt verktyg för att styra beslutsfattande, till exempel vid val mellan återvunna och jungfruliga råmaterial, tillägger Kettula.

Projektet som Granlund lett visar att koldioxidutsläpp, genom sin koppling till klimatförändringar, har störst påverkan på biologisk mångfald. Denna slutsats understryker vikten av utsläppsminskande mål. Kiilto strävar efter att minska sina indirekta utsläpp med 21 % till år 2031 jämfört med 2021 års nivå.

Kiilto hjälper sina kunder att minska påverkan på naturen

Kiiltos kunder har visat ett ökat intresse för redovisning av biologisk mångfald. Det är slutsatsen i det projekt som studenter från Lappeenranta-Lahtis tekniska universitet (LUT) genomfört för Kiilto.

– Beräkningar av naturpåverkan kan till exempel vara användbara för att säkra finansiering. Hållbarhetsfrågor beaktas också i allt högre grad vid upphandlingar. Deras betydelse är därför inte begränsad till affärsutveckling, utan direkt kopplad till företagets konkurrenskraft. Med erkänd och verifierad hållbarhet blir det också lättare att bygga partnerskap. Vi vill även hjälpa våra kunder att nå sina miljömål genom att minska påverkan från våra egna produkter, säger Kaataja.