Genom att minska sina produkters koldioxidavtryck hjälper Kiilto sina kunder att minska deras indirekta utsläpp (scope 3). För att nå målet att minska koldioxidavtrycket från sina råvaror med 15 procent har Kiilto valt en råvara som innehåller biobaserat innehåll och återvunnet kol. Den används i Kiiltos trälim, som främst används inom möbeltillverkning.
Att byta till en ny råvara är ingen enkel uppgift – särskilt inte när målet är att kraftigt minska miljöpåverkan utan att kompromissa med kvalitet och prestanda. Först måste potentiella råmaterial identifieras, och dessa måste komma från partners som delar Kiiltos etiska och miljömässiga värderingar. Därefter måste materialet genomgå noggranna tester. Krävande användningsområden tillåter inga kompromisser med kvaliteten.
Kiiltos inköps- och logistikchef, Vilma-Lotta Moisio, har en tydlig bild av varför detta är en prioritet för Kiilto och hon har blivit mycket väl insatt i de utmaningar som följer med processen.
”Kiilto arbetar aktivt för att minska koldioxidutsläppen genom att övergå till biobaserade och återvunna råmaterial i hela produktportföljen. Denna satsning framhäver vårt engagemang för cirkularitet och biobaserad utveckling”, berättar hon.
Certifierat och spårbart biobaserat innehåll
Kiiltos trälim används inom träindustrin för tillverkning av produkter som dörrar, parkettgolv, bänkskivor för kök och badrum samt hyllor. Genom att byta från fossila till nya biobaserade råmaterial kan Kiilto minska koldioxidavtrycket för alla sina PVAc-lim i D3-klassen med upp till 25 procent.
Kiiltos RDI Manager, Jukka Jokela, tror att andelen kan ökas ytterligare i framtiden.
”Vi gör livscykelanalyser av våra produkter. De ger oss information som vi kan använda för att utveckla nya recept och lösningar och samtidigt ta ytterligare steg mot att minska produkternas koldioxidavtryck,” säger Jokela.
Ett exempel på de hållbara råmaterial som används av Kiilto är Vinyl Acetate ECO-B, som tillverkas av Kiiltos leverantör Celanese. År 2023 blev Kiilto det första företaget i världen att ta i bruk Celaneses Vinyl Acetate Monomer (VAM) med 30 procent biobaserat innehåll via massbalans. I början av 2025 blev Kiilto dessutom Celaneses första kund att ta i bruk en nyare version av VAM med ännu högre andel biobaserat innehåll – mer än en fördubbling till 65 procent.
”Vi är tacksamma för kunder som Kiilto, vars ledarskap driver efterfrågan på mer hållbara alternativ genom massbalanssystemet. När efterfrågan har vuxit har Celanese fortsatt att innovera genom att utveckla en ny VAM-produktionsväg med ännu mer biobaserat innehåll, samtidigt som vi använder vårt globala fotavtryck och vår skala. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med banbrytande företag som Kiilto,” säger Kevin Norfleet, Global Sustainability Director på Celanese.
”Varje nytt PVAc-baserat trälim innehåller en andel biobaserade material och baseras aldrig enbart på fossilbaserade ingredienser. Ett exempel är användningen av Celaneses Vinyl Acetate ECO-B. Dess biobaserade råmaterial är certifierat genom massbalanssystemet ISCC+,” berättar Jukka Jokela, RDI Manager på Kiilto.
ISCC+ (International Sustainability and Carbon Certification) är ett globalt erkänt certifieringssystem för förnybara, biobaserade och cirkulära råvaror. Det är utformat för att spåra och verifiera flödet av återvunna eller biobaserade råmaterial genom komplexa värdekedjor – utan krav på fysisk separering av materialen.
Tidig användare av biobaserade innovationer för lim
Förutom att använda biobaserade råvaror som Vinyl Acetate ECO-B, utforskar Kiilto aktivt nya lösningar för att minska sin miljöpåverkan. Pågående RDI-projekt (Research, Development and Innovation) fokuserar på att testa växtbaserade material, som hemicellulosa, lignin och cellulosa, som har stor potentiell användning i industriella lim. Dessa initiativ bygger på principerna för en cirkulär ekonomi och syftar till att minska koldioxidutsläppen och förbättra materialens effektivitet.
”Vi använder inte bara ny teknik för att uppfylla våra miljömål, utan även för att föregå med gott exempel i branschen och hjälpa våra kunder att uppfylla sina mål”, förklarar Eero Katajamäki, Market Development Manager på Kiilto.
En sådan innovation inom möbelindustrin är Kiilto Pro Debond, ett banbrytande lim som gör det enklare än någonsin att återanvända och återvinna limmade material. Den använder Kiiltos innovativa limteknik Debonding on Demand, som gör det möjligt att separera material utan att skada dem.
”Detta är ett viktigt steg mot mer cirkulära produktlivscykler”, säger Eero.
Dessutom har Kiilto introducerat Kiilto Biomelt, världens första biologiskt nedbrytbara smältlim, som innehåller 70 procent biobaserade råvaror.
”Att minska miljöpåverkan är den viktigaste utgångspunkten för vår produktutveckling. Ibland känns processen som ett detektivarbete eller en omväg. Ibland är det vi som når milstolpen först. Men båda delarna ger oss bara ännu mer drivkraft att fortsätta söka nya sätt att minska miljöpåverkan,” sammanfattar Jukka Jokela.
Om Kiilto
Kiilto är ett växande, familjeägt företag med en historik på över hundra år. Kiilto utvecklar, tillverkar och marknadsför kemiska lösningar inom fyra affärsområden: byggbranschen, industriella lim och brandskydd, professionell hygien samt konsumentprodukter. Kiilto har cirka 800 anställda i 9 länder: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Ukraina, de baltiska länderna och Polen. 2024 uppgick omsättningen till 220 miljoner euro. I Sverige har Kiilto varumärkena Kiilto Pro och DAX, som har försett vården med hygienprodukter sedan 70-talet.
Om Celanese
Celanese är en global ledare inom kemi och producerar specialmateriallösningar som används inom de flesta stora branscher och konsumenttillämpningar. Företaget använder sin expertis inom kemi, teknik och kommersialisering för att skapa värde för kunder, medarbetare och aktieägare. Celanese stödjer hållbarhet genom att ansvarsfullt hantera sina material och utveckla en växande portfölj av hållbara produkter som svarar mot både kund- och samhällsbehov. Celanese är ett Fortune 500-företag med över 11 000 anställda globalt och hade en nettoomsättning på 10,3 miljarder USD under 2024.