Finska Kiilto erövrar den skandinaviska hygienmarknaden

Under 2019 blev Kiilto den ledande leverantören av hygienlösningar på den nordiska marknaden och Kiilto-medarbetarna fick över 100 nya kollegor. Genom ett företagsförvärv stärkte Kiilto sin ställning som en internationell leverantör av renhets- och hygienlösningar även i Sverige, Norge och Danmark, utöver de nuvarande verksamhetsområdena. Som resultat av ett intensivt samarbete lanserades de första Kiilto Pro-produkterna inom professionell hygien på den skandinaviska marknaden.

Lösningar som erövrar Skandinavien

– I år är det dags att introducera resultatet av 100 år av forskning och utveckling även i våra västra grannländer Sverige, Norge och Danmark, säger Arja Seppälä, marknadsföringschef på Kiilto.

I Skandinavien finns det sedan tidigare gedigna kunskaper inom desinfektion och personhygien, och våra lösningar kommer att stödja och bredda utbudet. Vi har nått marknadsledande ställning i Finland genom att ta fram och producera högklassiga lösningar, samtidigt som vi även sätter ambitiösa miljömål. Nu eftersträvar vi samma tillväxt också på den skandinaviska marknaden och kommer även framöver att vara en lokal aktör med en internationell koncerns styrkor, säger Seppälä.

Tillväxt är framför allt ett sätt för oss att kunna satsa ännu mer på produktutveckling, påverka miljösituationen och ge våra kunder mer komplett service.

Intressanta möjligheter hägrar

I början av februari 2020 lanserades de första Kiilto Pro-produkterna i Skandinavien. Kiiltos affärschef Juha Suoniemi konstaterar att Kiilto står inför stora och intressanta möjligheter.

– I den första fasen lanserar vi våra lösningar inom kökshygien och professionell hygien, säger Suoniemi.

Tillväxt skapas utifrån en gemensam grund: expertis, hög kvalitet, kundinsikt och hållbar utveckling styr verksamheten även i de övriga nordiska länderna. I Skandinavien breddar dessutom de starka och välkända varumärkena DAX, Antibac och Plum det lokala utbudet. Produktionsanläggningen i Assens i Danmark i sin tur kompletterar Kiiltos tillverkningskapacitet. Även i Finland kommer nya produkter att lanseras. De första intressanta nyheterna är de användningsklara dukarna i serien WipeClean.