Alla är med och påverkar

En viktig del i Kiiltos företagskultur är att uppmuntra alla medarbetare att komma med idéer, dela feedback, och att delta i projekt för att växa och utvecklas. Med andra ord, alla Kiiltonians kan vara med och påverka.

Sales Support & Development Specialist Marina Bondarenko har arbetat på Kiilto i över 12 år och tycker att arbetet på företaget har stärkt henne som person:

”Här får jag en känsla av att det jag gör är viktigt – och att jag kan påverka saker och ting på riktigt.”

Marina berömmer Kiilto för att ha vårdat en kultur som uppmuntrar medarbetarna att tänka innovativt – och att våga berätta om sina idéer.

”Jag vet att företaget bryr sig om mina idéer och det gör att jag vill berätta om idéerna och utveckla dem vidare tillsammans med andra Kiiltonians”, säger hon.

Stolta Kiiltonians

Säljaren Kenneth Larsson har varit på Kiilto i snart 20 år – och han tycker att företaget har hittat den optimala balansen mellan individuell prestation och teamwork.

”Individerna har verktygen de behöver för att lyckas på ett personligt plan och kan alltid lita på att teamet backar upp dem. Därför kan alla bidra och göra skillnad”, menar han.

Att kunna påverka på riktigt gör dessutom att du mår bra och känner stolthet över det du har åstadkommit på jobbet.

”Jag är väldigt stolt över företaget, och jag vet att mina kollegor också är det.” 

Familjekänsla

På temat att påverka och förbättra arbetet påpekar både Marina och Kenneth att allting börjar och slutar med kunden. Under de två decennier Kenneth har arbetat i företaget så har kunden alltid har varit i centrum för allt, berättar han, men de senaste åren har Kiilto hittat nya sätt att komma ännu närmare kunden.

”För säljare som jag är det viktigt att inse att det alltid finns sätt att stötta kunden”, säger han och tillägger att hans arbete många gånger känns som att ”hjälpa någon i familjen”, med tanke på att många kundrelationer går långt tillbaka i tiden.

Marina upplever det på ett liknande sätt, och det är inte bara andra Kiiltonians som ingår i familjen, kunderna är också med. Det skapar en stöttande atmosfär med känslan av att ”vi löser det här tillsammans”, som hon säger.

”När man arbetar för Kiilto känner man en stark tillhörighet”, säger Marina och tillägger att den stora arbetsglädjen förmodligen till stor del beror på detta.

Fokus på lösningen

När det gäller att interagera med kunderna håller Marina med om att de goda kundrelationerna gör det lätt att ta fram en lösning tillsammans: kunderna vet att de är i goda händer och det finns både förtroende och en känsla av att sträva mot ett gemensamt mål.

“De gånger någonting blir bättre för att jag personligen varit med och påverkat det, då känns det väldigt meningsfullt”, säger hon.       

Video: You can make a difference / Marina Bondarenko